Ondernemen op gevoel
In mijn dagelijks werk kom ik regelmatig bij ondernemers over de vloer en dan verbaas ik me vaak over het geringe beetje sturingsinformatie waarover hij of zij beschikt. Ik zie dat de ondernemer tal van risico’s neemt op basis van zijn gevoel. En soms ook letterlijk zegt: “ik onderneem op gevoel”. Maar als je bijvoorbeeld op je gevoel te veel voorraad inkoopt en je omzet daalt dan kun je problemen krijgen met je cashflow. En uiteindelijk je inkoop facturen niet meer binnen betalingstermijn betalen.
Waar verdien je aan?
Wat ik ook vaak zie is dat er verschillende soorten assortimenten worden verkocht maar de ondernemer eigenlijk niet weet op welk assortiment hij of zij de goede marge maakt en dus het geld mee verdient. Of eigenlijk het verlies van een ander assortiment mee goed maakt en nog steeds onder aan de streep niks verdient. Dit zie ik ook bij platform marketing (online marketing places). Het assortiment wordt naast de eigen winkel en webshop op tal van andere platforms zoals Bol, Amazon, Marktplaats, Beslist, etc. verkocht. Maar wat levert jou dat onder aan de streep per platform eigenlijk op? Is het product wat je op Bol of Amazon verkoopt qua marge wel geschikt? Of betaal je eigenlijk te veel commissie, verpakking-, verzend- en retourkosten en houd je er zo goed als geen marge aan over? Of sterker nog, het kost je geld??
Essentiele sturingsinformatie
In bovenstaande voorbeelden is sturingsinformatie essentieel en kan in mijn ogen niet ontbreken om effectief te ondernemen. In de basis geldt dit eigenlijk bij alles wat je doet in je onderneming. Je moet weten wat er gebeurt en speelt binnen en buiten je organisatie. Hoe gaat het financieel? Hoe gaat het met mijn medewerkers en klanten? Hoe (goed) lopen mijn processen? Een organisatie cockpit of dashboard met daarin de belangrijkste sturingsinformatie kan je daar absoluut bij helpen!
Praktisch stappenplan
Het niet hebben van duidelijke en meetbare KPI’s kan leiden tot risicovolle gissingen en onvoorziene problemen zoals cashflow issues en ineffectieve marketingstrategieën. Voorkom deze risico’s door inzicht in sturingsinformatie: lees en ontdek een praktisch stappenplan.