De stuurcabine van binnen

Voorbeeld van een kpi dashboard

Hieronder heb je toegang tot twee kpi dashboards uit de praktijk. De cijfers zijn uiteraard gefingeerd, maar het geheel geeft wel een goede indruk van de werkelijkheid. Het ene dashboard is voor een dienstverlener, het andere voor een webshop. Bij beide geef ik een korte toelichting.

Voorbeeld kpi dashboard: Dienstverlener

Een dienstverlener levert eenmalige of structurele diensten. Of beide. Bij structurele dienstverlening is er vaak een contract of abonnementsvorm; de klant neemt een vast aantal uren per maand af. Het aantal abonnementsuren en klanten zijn perfecte ingrediënten voor een maand- en jaardoelstelling. Je vindt deze terug op het tabblad ‘Verkoop’. Zoals je ziet is deze ondernemer goed op weg zijn jaardoelstelling te halen.

Voorbeeld kpi dashboard: Webshop

Een webshop is een bron van bruikbare data. Maar zonder een dashboard kun je al snel het overzicht en de juiste focus verliezen. Zeker wanneer je meerdere webshops runt, is een dashboard essentieel. Met een dashboard zorg je voor een duidelijke scheiding tussen webshops en voorkom je bijvoorbeeld dat de ene webshop de ander compenseert. In het voorbeeld kom je KPI’s tegen die typisch zijn voor een webshop, zoals marge, conversie- en retourpercentage. Kokpit heeft recent een compleet nieuw dashboard ontwikkeld specifiek voor webshop ondernemers, ervaar hoe jij als webshop ondernemer nu het stuur in handen kan nemen.

Mis je een bepaald type organisatie als voorbeeld? Of misschien heb je zelf een leuke suggestie? Laat het me weten!