Case: Vloerkledenloods.nl

Een sfeerimpressie geven van een vloerkleed bij vloerkledenloods.nl

Bij de oprichting van Vloerkledenloods was er een duidelijke financiële sturingsbehoefte. Denk aan omzet en bruto marge. De behoefte lag niet op totaal niveau maar specifieker. Als webshop eigenaar wil je bijvoorbeeld graag weten welk assortiment zorgt voor welke omzet en bruto marge. Er is daarom een cockpit ingericht die deze sturingsinformatie gaf.

Om de cockpit te vullen met informatie waren er eerst een aantal wijzigingen doorgevoerd in het proces. De verkopen in de webshop(s) en fysieke winkel moesten iets anders geregistreerd worden in de webshop zodat we vanuit de data van de webshop alle benodigde informatie konden zien.

Vanuit de data van de webshop was er vervolgens een cockpit gemaakt waarin we maandelijks konden sturen op de verschillende indicatoren. Zo was er een omzet dashboard ingericht waarin maandelijks de omzet weergegeven is per verkoop kanaal, leverancier en debiteur. Daarnaast was er een bruto marge dashboard ingericht waarin de marge weergegeven is per verkoop kanaal en leverancier.

Bovenstaande indicatoren maakte het mogelijk om te kunnen (bij) sturen op de omzet en bruto marge doelstellingen.