Wat zijn KPI’s? Uitleg en Betekenis

Door sturing ontstaat groei

Betekenis KPI

In dit artikel gaan we het nog iets uitgebreider hebben over de basis van een organisatiedashboard. De basis daarvan zijn KPI’s. En een KPI staat voor ‘Key performance indicator’ of ‘Kritieke prestatie indicator’. Dat zijn de indicatoren die laten zien hoe het met je organisatie gaat en of je je doelstellingen bereikt. Ze maken de voortgang meetbaar en concreet.

Altijd SMART

Een goede KPI stel je op via het SMART-principe. SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aanvaardbaar
  • Realiseerbaar
  • Tijdgebonden

Zie KPI’s als een klok

In deze uitleg wil ik een vergelijking maken met een klok. In de opbouw van een klok zitten allerlei radertjes die met elkaar verbonden zijn, net zoals KPI’s. Deze KPI’s kun je beschouwen als meters en alle meters samen is een KPI Dashboard.

Nu zien we nog steeds de klok, maar inmiddels lijkt het meer op een KPI dashboard. Alle KPI raderen samen lijken als één geheel op een KPI dashboard. De KPI’s kun je beschouwen als verschillende meters.

KPI Voorbeelden

Kritieke prestatie-indicatoren stellen je in staat om vrijwel elke gewenste metriek te kwantificeren. Of het nu gaat om sturen op je macro doelstellingen of om het creëren van gerichte KPI’s voor afdelingen zoals Verkoop en Finance, de mogelijkheden zijn uitgebreid!

Ik wil ik jullie meenemen naar een aantal veelvoorkomende KPI’s, zodat het wat duidelijker wordt. Ik wil ook laten zien hoe deze KPI’s met elkaar verbonden zijn. Te beginnen met ‘Verkoop KPI’s’ en daarna ‘Finance KPI’s’.

Tip: Elke organisatie heeft zijn eigen doelstellingen, en dus ook zijn eigen Key Performance Indicators. Kijk daarom naar wat voor jouw organisatie relevant en belangrijk is!

Verkoop KPI’s

Laten we beginnen met standaard ‘Verkoop KPI’s’:

  1. Bezoekers
  2. Conversie
  3. Orderwaarde
  4. Omzet

Je hebt 1. bezoekers nodig in je winkel of webshop. 2. Conversie is het conversiepercentage, dus het percentage bezoekers dat daadwerkelijk een aankoop doet. De 3. Orderwaarde is de gemiddelde waarde van een order.  En 4. Omzet, is natuurlijk de omzet die uit 1, 2 en 3 voortvloeit.

Hoe zijn Verkoop KPI’s met elkaar verbonden?

Ik wil ook de verbondenheid laten zien met een voorbeeld. Stel, je hebt een stuk minder bezoekers van 225.375 naar 100.000, dan daalt direct je omzet. Maar dit geld net zo goed voor je conversie en orderwaarde, als er bij één van de eerste 3 KPI’s in de Verkoopflow iets veranderd dan heeft dat direct gevolgen voor je uiteindelijke omzet. Deze Verkoop KPI’s zijn dus net als de radars in een klok met elkaar verbonden.  

Finance KPI’s en hun verbondenheid

Dan hebben we de ‘Financiële KPI’s’. Standaard Financiële KPI’s binnen bijvoorbeeld een MKB winkel of webshop zijn: 5. Inkoop, 6. Marge, 7. Cost of Sale en 8. Bruto Resultaat.

Stel dat de inkoop 40% van de omzet is, en als dit stijgt naar 50%, dan zie je dat je Marge lager wordt en je Bruto resultaat ook lager uitvalt. Dit zie je in het voorbeeld terug in zowel het verhoudingspercentage als in absolute euro’s. Deze Finance KPI’s zijn dus ook net als de radartjes in een klok met elkaar verweven.

Samenvattend en conclusie

In bovenstaande voorbeelden zie je hoe al die KPI’s in een Dashboard met elkaar verbonden zijn, net als in het voorbeeld van het tandwiel van de klok. Als ergens iets draait, dan heeft dat invloed op de andere onderdelen.

Kpi’s zijn essentieel omdat ze laten zien of je op koers ligt met je plannen. Ze helpen je nagaan of een idee werkt en of je doelen te bereiken zijn. Zonder deze indicatoren is het lastig om te zien hoe ver je bent en is het sturen van je organisatie een stuk moeilijker.

Bij het kiezen van kpi’s moet je oppassen dat je niet te veel doelen stelt zonder duidelijke focus, want dan zie je door de bomen het bos niet meer. Met de hulp van een goede specialist, zoals een Business consultant of controller, krijg je de kpi’s die je echt nodig hebt scherp.

Een goed dashboard is onmisbaar om je kpi’s te volgen. Zo’n dashboard zet belangrijke bedrijfsgegevens om in heldere visuals, waardoor je altijd weet hoe je ervoor staat. Lees hier meer over waarom je een dashboards moet gebruiken.