Dashboard ‘op maat’ voor jouw webshop
Kokpit heeft een dashboard voor jou ontwikkeld wat specifiek gericht is op webshop(s). De meest belangrijke kpi’s staan in dit dashboard. Denk bijvoorbeeld aan je bruto resultaat, omzet, marketingkosten, conversiepercentage en gemiddelde orderwaarde. Zowel prognose als realisatie is zichtbaar, zo zie je direct of je nog op koers zit!
Ook zie je de verkoopfunnel en de drop off tussen de stappen binnen de funnel. Zo zie je direct hoeveel bezoekers er elke maand afhaken in de winkelwagen. Daarnaast zie je vanuit welk kanaal en in welke verhouding je omzet komt.
Het dashboard wordt altijd afgestemd op jouw kpi’s
Niet elke webshop is hetzelfde, sommige hebben te maken met veel of juist weinig retouren. De één werkt met dropshipment leveranciers, de ander koopt zelf alles op voorraad in. Omdat niet alle webshop op dezelfde kpi’s sturen is er binnen het dashboard maatwerk mogelijk. Vooraf bepalen we samen op welke (hoofd) kpi’s we gaan sturen. Ook kijken we in hoeverre alle informatie beschikbaar is en bepalen we samen de definitie van de kpi’s. De cijfers uit jouw boekhouding zijn vaak leidend. Voordat we gaan sturen maken we samen een prognose, deze prognose wordt verwerkt in het dashboard.
Samen aan de slag
Na dit voortraject zorgt Kokpit ervoor dat het dashboard gekoppeld wordt met jouw data. In de beginfase doen we dit vaak handmatig. Indien we structureel op langere termijn gaan sturen (en exact weten op welke kpi’s) gaan we onderzoeken of we de dashboards direct kunnen koppelen met jouw systeem. Denk hierbij aan een automatische koppeling met jouw boekhoudpakket, webshop en google analytics. Dit vergt soms een investering omdat er bijvoorbeeld een API koppeling gebouwd moet worden. De baten moeten dan wel opwegen tegen de kosten.
Kokpit kijkt mee, analyseert, rapporteert en geeft maandelijks consult
Naast het dashboard krijg je een maandelijks consult. Kokpit kijkt mee in je dashboard, analyseert de informatie en zal hierover maandelijks rapporteren. Elke maand hebben we samen een kort overleg en elk kwartaal gaan we uitgebreid de cijfers bespreken. Bijvoorbeeld hoe de realisatie zich verhoudt tot de prognose die we vooraf gemaakt hebben. Middels het dashboard zie je wat er gebeurd en kun je tijdig actie nemen om de cijfers te beïnvloeden.
Voorbeeld van een webshop dashboard
Start nu
Heb ik je interesse? Zet vandaag nog de volgende stap als ondernemer en vraag een demo aan. In deze vrijblijvende, online-demonstratie laat ik zien hoe een dashboard voor jou kan werken. We maken kennis en jij kunt al je vragen stellen.